Bodil Kjær rieši problémy sofistikovaným dizajnom

Bodil Kjær rieši problémy sofistikovaným dizajnom

15.07.
2021

Eliška Koukalová

Niektorí z dizajnérov, ktorých práca významne prispela k formovaniu celého odvetvia, majú väčšiu šancu hovoriť za svoju prácu. Meno a identita autora zostávajú trochu skryté, čo je určite škoda. Jednou z nich je dánska architektka Bodil Kjær, ktorej dielo preslávili filmy o Jamesovi Bondovi. Zoznámte sa s novým prístupom k dizajnu, ktorý vznikol predovšetkým z potreby vymýšľať vlastné riešenia problémov.

Písal sa rok 1932, keď sa dizajnérka a profesorka architektúry Bodil Kjær narodila na dánskom vidieku v rodine silných osobností, ktoré boli podľa jej slov vždy sami sebe pánmi. "Ženy na vidieku boli rovnako dôležité a rešpektované ako muži. Mal som šťastie, že ženy v mojej rodine robili to, po čom túžili, a tak som mohol študovať odbor, ktorý som si vybral," opísal Kjær. Možno aj toto prostredie umožnilo rozvoj jej jedinečného talentu.

bodilkjaer_portrait

Mohli ju obohatiť aj velikáni, v ktorých prítomnosti sa pohybovala. V roku 1960 spolu s Vernerom Pantonom vytvorila výstavný priestor pre Cologne Furniture Fair, ktorý predstavoval dizajn piatich škandinávskych krajín. 

bodilkjaer_panton

Na snímke zľava Verner Panton, Poul Henningsen s manželkou a Bodil Kjær.

Ak nenašla vhodný kus pre danú budovu alebo estetiku, jednoducho navrhla vlastný. Na základe tejto motivácie vznikli jej najznámejšie návrhy, ktoré sú zároveň veľmi konzistentné a štýlovo univerzálne. Medzi ne nepochybne patrí aj stôl, ktorý sa objavil v niekoľkých bondovkách - Srdečné pozdravy z Ruska a Žiješ len dvakrát. Kjær si uvedomila, že aj vrcholoví manažéri v 50. rokoch 20. storočia začali pracovať inak, a preto chcela odstrániť priepasť medzi nimi a ich zamestnancami v podobe často opakovaného masívneho stola. Navrhla preto vysoko funkčnú, minimalistickú a ľahkú verziu nesenú na subtílnom podstavci, ktorý nevyvolával dojem barikády medzi podriadenými a manažmentom.

bodilkjaer_thedesk

Zdroj: www.bodilkjær.com/blog/

Vo svojej práci často používala plán kríža. Nie je to inak ani v prípade ďalšieho slávneho kúsku z jej portfólia – lampy Cross-Plex od spoločnosti Fritz Hansen. Hoci sa vždy snažila obmedziť dizajn na to najnutnejšie, estetika vždy rešpektovala okolité prostredie a reagovala naň, čím ho ešte viac pozdvihla.

bodilkjaer_crossplex3

bodilkjaer_crossplex2

Dizajn stolovej lampy pochádza z roku 1961 a viac než čokoľvek iné stelesňuje jedinečný prístup spoločnosti Kjær. Keď si raz večer doma takmer zapálila oheň od zapálených sviečok, rozhodla sa navrhnúť lampu s podobne hrejivým a upokojujúcim svetlom.

bodilkjaer_crossplex

V súlade s funkcionalizmom navrhla lampu s podstavcom z priehľadného akrylu, ktorého dve časti do seba zapadajú ako puzzle, pričom uprostred je úzke miesto presne na napájací kábel žiarovky. Štvorcové opálové tienidlo príjemne rozptyľuje svetlo a v kombinácii s podstavcom pôsobí ako miniatúrna budova. Rozsvietená lampa je v podstate alegóriou rušného nočného života veľkomiest.

bodilkjaer_crossplex4

Či už ste si lampu Cross-Plex od spoločnosti Fritz Hansen obľúbili pre jej dizajn, alebo vás zaujala jej premyslená jednoduchosť, môžete ju použiť na vytvorenie príjemnej a hrejivej atmosféry kdekoľvek. Možno práve uprostred mesta, kde môžete z okien pozorovať zhon a ruch.

Jste z Česka? Přejděte na Bodil Kjær řeší problémy vytříbeným designem

Tento web používa pre analýzu návštevnosti a personalizáciu reklám súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Ďalšie informácie
Súhlasím