Farby namiesto svetla
V škandinávskych krajinách hrá svetlo zásadnú úlohu nielen v prírode, ale aj v interiérovom dizajne. Zima tu trvá až 8 mesiacov, počas ktorých sa slnko objaví len na niekoľko hodín a niekedy vôbec. Preto sa v severských interiéroch hľadá rovnováha medzi útulnosťou a maximálnym využitím prirodzeného svetla. Dominujú svetlé, prírodné farby, ako je biela, sivobéžová, svetlosivá alebo piesková, vďaka ktorým je priestor opticky väčší, svetlejší a pokojnejší. Interiér sa tak stáva svetlým umývadlom, v ktorom možno čerpať energiu počas dlhých zimných dní.
Lomené odtiene farieb
Škandinávci majú vo svojej DNA zakódovanú lásku k prírode, preto farby používané v dizajne výrobkov a architektúre zásadne vychádzajú z farieb, ktoré sa prirodzene vyskytujú v prírode.
Severské prírodné tóny sú však špecifické. Lesy v severských krajinách majú iné odtiene zelenej ako tie naše a dokonca trochu iné ako v Stredomorí. Prečo? Na severe slnko po väčšinu roka nevystupuje príliš vysoko nad obzor. Jeho lúče dopadajú pod nižším uhlom, čo vytvára mäkké a rozptýlené svetlo. Zjednodušene povedané, oblasti ďalej od rovníka dostávajú menej slnečného svetla ako tie, ktoré sú k nemu bližšie. A to ovplyvňuje nielen podiel zeleného farbiva v rastlinách, ale aj to, že naše oko vníma farby v rôznych častiach sveta odlišne.
Svetlo v Škandinávii býva chladnejšie (modrasté až modrasté), najmä v zime a na jar.
V prírode tak prevládajú studené tóny - sivomodrá obloha, tlmené zelené lesy, hmlistá krajina, bridlicové skaly, belavý mach alebo ľadovo čisté tóny vody. Vo všeobecnosti v prírode prevládajú zemité, prírodné tóny: piesočnaté, machovo zelené, tmavohnedé alebo hrdzavé. Typickú škandinávsku paletu farieb tvoria takéto odtiene, ako sú bordová, machovo zelená, okrovo žltá, tmavá slivka, bridlicovo modrá a iné.
Škandinávci si hrejivo obľúbili aj jemné pastelové tóny - bledomodrú, šalviovo zelenú, svetlosivú alebo jemnú ružovú. Obľuba týchto tónov siaha do 18. a 19. storočia, keď dominovali v tzv. gustavskom štýle inšpirovanom francúzskym klasicizmom. Púdrové odtiene sa krásne dopĺňajú s drevom, kožou, kameňom a inými prírodnými materiálmi. Práca s pastelovými odtieňmi je typická napríklad pre značku Muuto.
Návrhár a vizionár Verner Panton
Dánskeho dizajnéra Vernera Pantona možno určite označiť za priekopníka živých, jasných farieb v severskom dizajne, pretože veril, že ľudia žijú pochmúrnym životom, boja sa farieb, a preto ich treba viac prezentovať.
Na začiatku mal Panton problém preraziť v Dánsku so svojimi výraznými farbami. Presadil sa až v spolupráci so švajčiarskou značkou Vitra s jedným z návrhov ikonickej stoličky Panton (predtým Panton Classic Chair), ktorá so sebou nesie typický organický tvar a farby.
Dáni prijali Vernera Pantona a jeho revolučný prístup k materiálom aj výrazu až oveľa neskôr, ale dnes je už považovaný za kľúčovú osobnosť dánskeho dizajnu, čoho dôkazom je kolekcia Flowerpot (teraz vyrábaná spoločnosťou &tradition) a Panthella (vyrábaná spoločnosťou Louis Poulsen). Reedíciu Flowerpot so vzorom kobaltovej modrej/súmračnej modrej priniesla spoločnosť &Tradition na trh po viac ako 50 rokoch.
Žiarivé farby sú v posledných rokoch v škandinávskom dizajne čoraz obľúbenejšie, typické pre značky ako HAY, &tradition, Normann Copenhagen, Louis Poulsen, Muuto a ďalšie. Trh, na ktorý škandinávske značky dodávajú svoje výrobky, sa za posledných 10 rokov výrazne rozšíril. A v južnej Európe, Ázii a Amerike je väčší dopyt po farbách. Možno práve preto dostávajú farby (a nielen tlmené) v dizajne škandinávskych výrobkov čoraz viac priestoru.
Preskúmajte Inšpiratívny výber Nordic Colour a objavte farebný smer škandinávskeho dizajnu.