Farebný svet Vernera Pantona

Farebný svet Vernera Pantona

15.03.
2021

Dominika Švandová, Eliška Koukalová

Picasso medzi dizajnérmi, futurista, inovátor, vizionár. Všetky tieto označenia si vyslúžil Verner Panton, jeden z najvplyvnejších dizajnérov 20. storočia, za svoju prácu na poli dizajnu nábytku, svietidiel i celých interiérov. Stretnite sa s ním bližšie!

 

Sníval o tom, stať sa umelcom. Na popud svojho otca sa ale nakoniec mladý Verner Panton vydal na dráhu architekta a dizajnéra. Jeho produkty cenené pre inovatívnosť, z ktorých mnohé sa nepretržite vyrábajú už desiatky rokov, sú dôkazom, že zvolil dobre.

Verner Panton

© Verner Panton Design AG

Už pri svojom štúdiu na kodanskej Royal Academy of Arts mal mladý dizajnér šancu tvoriť pod vedením veľkých majstrov. U Poula Henningsena študoval teóriu svetla a bol to práve on, kto ho zoznámil aj s Arne Jacobsen. V štúdiu slávneho architekta strávil nasledujúce dva roky, ktoré Pantonovi vedľa získanie bohatých skúseností napomohli s nájdením osobitého tvorivého prístupu. „Nikdy som sa od nikoho nenaučil toľko, čo od Arne Jacobsena, vrátane umenia cítiť sa neisto, a napriek tomu sa nikdy nevzdať," povedal neskôr o svojom mentorovi. Po dokončení štúdií sa začínajúci dizajnér vydal objavovať architektúru, dizajn aj inšpiráciu a kontakty naprieč Európou. Starý Volkswagen sa mu stal dopravným prostriedkom i pracovňou.

Verner Panton

Samotné nomádske začiatky Pantonovy kariéry poukazujú na dizajnérovu neľúbosť ku konvenčným riešeniam, ktorá sa v priebehu rokov opakovane premietala do jeho tvorby v podobe futuristických návrhov, o ktorých úspechu mnohí pochybovali. Panton bol však vždy pripravený ich omyl vyvrátiť a svoje nápady premeniť na skutočnosť. Mnohí ho tak mali za provokatéra. Pravdou je, že sa vždy snažil posúvať hranice dánskeho dizajnu o niečo ďalej pomocou prekvapivých tvarov, materiálov a kombinácií. Inak tomu nie je ani v prípade Pantonovy unikátnej filozofie farieb, ktoré prestupuje celú jeho tvorbou.

Vitra Panton

© Vitra

Monochromatické, revolučné a stále prekvapujúce návrhy z pera Vernera Pantona boli väčšinou odeté do výrazných odtieňov červenej, oranžovej a fialovej. „Práve červená pre neho bola veľmi dôležitá, pretože má veľa psychologických významov. Po dokončení školy sa venoval štúdiu farieb, predovšetkým červené, "vysvetlila Marianne Panton, ktorá so svojím mužom často spolupracovala. Podľa neho bola vraj červená farba prívetivá.

Verner Panton a Marianne Panton

Verner Panton s manželkou Marianne Panton, © Verner Panton Design AG

Farby mal natoľko v obľube, že jedným odtieňom pokryl pokojne celú miestnosť, vrátane stien, podláh, stropov nábytku i stĺpov. Jeho zmysel pre farbu a jej použitie je možné nazvať veľmi priamočiarym. Najčastejšie používal veľmi sýte odtiene, práve použitím jedného odtieňa prestupujúcim celou miestnosťou sa snažil vymazať vzdialenosť medzi nábytkom a človekom. Paradoxne tým ale vizuálne mierne upozadil tvaroslovia svojho dizajnu, ktoré kvôli splynutie farieb nie je toľko zreteľné. Avšak mu práve sýte odtiene dovolili vtlačiť svojim dizajnovým kúskom emóciu, o ktorú mu toľko išlo. Snažil sa všetkých, ktorí uvidia jeho prácu, obklopiť ohromujúcim zmyslovým zážitkom konvenciám a klasickému tvaroslovie nábytku napriek. 

Verner Panton

© Verner Panton Design AG

Možno vôbec najslávnejší z pantonových počinov – S Chair, známa tiež ako stolička Panton –predstavovala svojím unikátnym dizajnom pozostávajúcim z jediného kusu plastu celistvé plátno pre vyznenie farby. Iste neprekvapí, že to bol práve sýto červený odtieň, v ktorom sa stoličky najčastejšie objavovala, a ktorý ešte podčiarkoval jej zmyselnosť. O pikantnom príbehu ikonické Pantonky ste si mohli na našom blogu prečítať už skôr.

Verner Panton

© Verner Panton Design AG 

Vitra Panton

© Vitra

Ukážkou Pantonová zaujatie farbami sú aj jeho kolekcie svietidiel. Prvé sériovo vyrábané závesné lampy Topan, rovnako ako hravé Flowerpot od &Tradition sú už od svojho vzniku k dostaniu v rade nápadných odtieňov. V čase, keď sa dizajnéri pevne držali istôt v podobe neutrálnych farieb i celá Kodaň sa zdala byť o niečo šedivejší ako dnes, predstavovala Pantonová paleta farieb ďalší aspekt, ktorým dizajnér nápadne vybočoval.

AndTradition Flowerpot VP9

Prichádzať s návrhmi nevídaných tvarov i farieb išlo vždy ruka v ruke s rizikom odmietnutia, napriek tomu bol dánsky dizajnér vo svojej snahe narušiť nudnú šeď dánskych domácností veľmi úspešný. Svetoznáme kolekcia nábytku a svietidiel Vernera Pantona tak dnes radíme k časom overeným ikonám.

Jste z Česka? Přejděte na Barevný svět Vernera Pantona

Tento web používa pre analýzu návštevnosti a personalizáciu reklám súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Ďalšie informácie
Súhlasím